
Εθικισμός και Λαϊκισμός στη Νεοελληνική Μουσική
Το βιβλίο του Μάρκου Τσέτσου εξετάζει μια ιδιαίτερη πολιτισμική απόκλιση της Ελλάδας σε σχέση με την ανεπτυγμένη Δύση, αναφορικά με την αξιολόγηση και στήριξη των μουσικών ειδών.
Το Ελληνικό Παράδοξο:
Ο συγγραφέας επισημαίνει ότι:
- Περιθωριοποίηση της Έντεχνης: Η έντεχνη/λόγια μουσική βρίσκεται στο απόλυτο περιθώριο του κρατικού ενδιαφέροντος. Οι κρατικοί μουσικοί θεσμοί είναι ελάχιστοι και υποχρηματοδοτούμενοι, και η επαγγελματική μουσική παιδεία είναι υποβαθμισμένη.
- Καθολική Αναγνώριση του Λαϊκού: Αντίθετα, το λαϊκό και λαϊκότροπο τραγούδι χαίρει καθολικής κοινωνικής και πολιτειακής αναγνώρισης.
Η Διερεύνηση: Εθνικισμός και Λαϊκισμός
Η μελέτη επιχειρεί να διερευνήσει τις κοινωνικοπολιτικές και ιδεολογικές παραμέτρους αυτής της απόκλισης.
- Θεωρητικό Πρίσμα: Ο Τσέτσος αναλύει το φαινόμενο μέσω της θεωρητικής συζήτησης για τον εθνικισμό και τον λαϊκισμό, θεωρώντας τα ως πολιτικές και αισθητικές ιδεολογίες.
- Μελέτη Περιπτώσεων: Εφαρμόζει αυτό το πρίσμα για να προσεγγίσει το έργο και τη δράση δύο κορυφαίων πρωταγωνιστών της νεοελληνικής μουσικής: του Μανώλη Καλομοίρη και του Μίκη Θεοδωράκη.
Συνοπτικά, το βιβλίο εξηγεί γιατί το ελληνικό κράτος και η κοινωνία ανέδειξαν το λαϊκό τραγούδι ως τον κυρίαρχο εκφραστή τους, ενώ η έντεχνη παράδοση έμεινε στην αφάνεια.
| Τίτλος | Συγγραφέας | Έτος |
| Εθικισμός και λαϊκισμός στη νεοελληνική μουσική | Μάρκος Τσέτσος | 2011 |